1913 forsøgte en privat reder det umulige: at lade den specialbyggede damper Næstved gå i paketfart mellem åhavnen i Næstved og København. Den ses her ved Havnepladsen. Den fik sit eget pakhus som ses lige bag den, et tegn på store forventninger.
Det kunne ganske rigtigt ikke lade sig gøre. Sejlads på åen og på åbent hav kunne ikke klares af samme fartøj. Efter et par vanskelige ture blev foretagendet opgivet. Ruten blev en tid overtaget af motorskonnerten Karen med støtte fra handels(stands)foreningen. Men i alt væsentligt stod den stadig på pramfart:
1914 anskaffede kommunen endnu en slæbebåd, Enø. De kunne klappe skorstenen ned for at passere de 2 broer.
Inden for lystture var der stadig plads til privat foretagsomhed, nu også dieseldrift:
1914 dannede bl.a. hotelejer Theodor Hansen* og snedkermester Jens Nielsen* A/S Neptun der anskaffede 2 motorbåde Neptun og Svend til persontrafik til Karrebæksminde. Krigstidens oliemangel tog livet af foretagendet. 1918 satte selskabet bådene til salg. 1922 ses igen Motorbaaden "Svend" (NT 14/3).
Der skete nogle forbedringer og udvidelser af havnen: