s/s Næstved m.m.

Næstved Havn 1913
1913, Næstved Museumsforening 83176, også postkort

1913 forsøgte en privat reder det umulige: at lade den specialbyggede damper Næstved gå i paketfart mellem åhavnen i Næstved og København. Den ses her ved Havnepladsen. Den fik sit eget pakhus som ses lige bag den, et tegn på store forventninger.

1913 postkort
1913 postkort
NT 21/8 1913
NT 21/8 1913
NT 26/11 1913
NT 26/11 1913
NT 14/3 1914
NT 14/3 1914

Det kunne ganske rigtigt ikke lade sig gøre. Sejlads på åen og på åbent hav kunne ikke klares af samme fartøj. Efter et par vanskelige ture blev foretagendet opgivet. Ruten blev en tid overtaget af motorskonnerten Karen med støtte fra handels(stands)foreningen. Men i alt væsentligt stod den stadig på pramfart:

Susaa ca. 1925
ca. 1925, starbas.net 7893

1914 anskaffede kommunen endnu en slæbebåd, Enø. De kunne klappe skorstenen ned for at passere de 2 broer.

Enø ca. 1930
ca. 1930, Knud Knudsen, Næstved Museumsforening TP6697

Inden for lystture var der stadig plads til privat foretagsomhed, nu også dieseldrift:

NT 15/7 1910
NT 15/7 1910
NT 4/5 1914
NT 4/5 1914

1914 dannede bl.a. hotelejer Theodor Hansen* og snedkermester Jens Nielsen* A/S Neptun der anskaffede 2 motorbåde Neptun og Svend til persontrafik til Karrebæksminde. Krigstidens oliemangel tog livet af foretagendet. 1918 satte selskabet bådene til salg. 1922 ses igen Motorbaaden "Svend" (NT 14/3).

Der skete nogle forbedringer og udvidelser af havnen:

gasværket 1927
1927, Næstved Museumsforening TP 51004

om havnen i Karrebæksminde