Skoleloven 1903
Enhedsskolen var et socialdemokratisk slagord:
Skolesager var tunge. Der var mange instanser med overlappende kompetence:
1906 vedtog skolekommissionens flertal, pastor Bohn og sagfører Fester*, at søge gennemført en Mellemskole-Ordning i det Retten til at holde Mellemskoleeksamen endnu ikke er givet af Ministeriet (NT 13/10). 11/10 1909 nedsatte byrådet det udvidede Skoleudvalg med 13 medlemmer, herunder skolekommissionens 3, nu Bohn, bogtrykker Carl Christensen* og distrikslæge Struckmann*. Det indstillede med 10 stemmer at Enhedsskolen med gratis Mellemskoleundervisning indføres .. fra 1. April 1911. Den kommunale skole ville så bestå af 4 led:
11/7 og 15/8 vedtog byrådet forslaget og gjorde samtidig realklassen gratis. Det skete med et snævert flertal på 8, de 7 socialdemokrater og Åderups repræsentant. Ministeriet henstillede paa Grundlag af de Erfaringer, der forelaa fra Byer, hvor man havde gennemført Mellemskolen at man udsatte planen (NT 13/6 1911), men skolekommission, lærerråd og byråd insisterede. Sært nok kunne man allerede foråret 1914 afholde den første mellemskoleeksamen for 20 elever.
1911 forlod pastor Bohn byen. Til ny formand for skolekommissionen valgtes socialdemokraten bogtrykker Carl Christensen, et brud på en lang tradition. 1912 gik overlærer ved kommuneskolen, kordegn Johs. Beldring* på pension. Man benyttede lejligheden til at adskille de 2 embeder. Ny leder af kommuneskolen blev Johs. Bæksted, Horsens, især med socialdemokratisk støtte. 1913 gik overlærer ved realskolen H.E. Saul* på pension. I byrådet 8/9 foreslog skolekommissionen med socialdemokratisk støtte fælles Ledelse af en Overlærer med titel af skoleinspektør. Han skulle også føre Tilsyn med al Privatundervisning i Købstaden og foreløbig også fungere som Viceinspektør for Hovedskolen. Under ham skulle grundskolen ledes af en viceinspektrice, mellem- og realskolen af en viceinspektør (NT 9/9). Den nye toppost synes skræddersyet til Bæksted.
Men ministeriet afslog at nedlægge stillingen som leder af mellem- og realskolen. Flertallet af socialdemokrater og repræsentanter for landsognene insisterede på enhedsledelse. Resultatet blev 1914 at Bæksted blev Overlærer ved Hovedskolen og Mellem- og Realskolen samt Inspektør ved det samlede kommunale Skolevæsen (NT 23/5) og lærer Johs. Søegaard* blev overlærer ved grundskolen. Samtidig blev det udvidede Skoleudvalg gjort permanent som Fællesudvalget for Næstved Skolevæsen med socialdemokraten redaktør A.M. Kristensen* som formand og med ret til indstilling i Sager vedrørende Besættelsen af Embeder ved Skolevæsnet (NT 12/5).
Lidt ulogisk fik Bæksted tjenestebolig og kontor på Kirkepladsen, Søegaard på Jernbanegade.