Reistrups løver

Løven har altid været et yndet motiv i kunsten, med stærk symbolik. Men kunstnere savnede adgang til levende model. Det ses også i Næstved. 3 eksempler:

NT 6/7 1866
NT 6/7 1866 (1. årg. nr. 1)
løverelief
Løveapotek 1897; 13/6 2004 kl. 13.35, © pelo
Slagkilde
Sortebrødreanlægget 1903; 23/3 2024 kl. 18.33 © pelo

Karl Hansen Reistrup* arbejdede med motivet senest 1886-, både tegning efter levende model og keramik, f.eks.:

Dyrene går ud af Arken
Dyrene går ud af Arken, Kähler 1894; 13/2 2002 kl. 15.44 © pelo

1907 fik Reistrup bestilling på 2 løvskulpturer til placering foran det nye ting- og arresthus i Århus. Han modellerede dem hjemme i sit atelier hvorefter de blev støbt i bronze hos Jacobsen i Hellerup (NT 26/2 1908) og i begyndelsen af 1908 monteret på deres plads hvor de stadig er.

Industribygningen 1908
1908, E. Arnholtz, NæstvedBilleder 79,493-032

18.-26. juli 1908 var der håndværksudstilling på Industribygningen arrangeret af glarmester J.A. Pedersen*. NT 18/7: Indgangen vil .. blive bevogtet af et Par store Løver, modelleret af Hr. Hansen-Reistrup og støbt i Cement [vel beton] paa Kbmd. Thanings* Cementvarefabrik. Det var genbrug af støbeformen fra den ene af Århus-løverne. Ejer og udstiller var Jacob Thaning, de var reklame for hans virksomhed.

Sydsj. Soc.-Dem. 31/10 1908: De to Løver, der under Udstillingen var anbragt foran Industribygningen, havde det været Udstillingskomteens Hensigt at afkøbe Udstilleren, Grosserer Thaning, og forære dem til Industriforeningen. Meningen var saa, at Løverne, der repræsenterer en værdi af ca. 400 Kr., skulde anbringes ved Indgangen til Bygningen, hvor nu Kandelabrene staar. En Forhandling om Sagen mellem Industriforeningens Formand [urmager Edvard Ahrentzen*] og Komiteen synes imidlertid at tyde paa, at førstnævnte helst vil være fri for "Rovdyrene". Planen er derfor stillet i Bero. Løverne er i Dag fjernet fra Bygningen, og indtil videre slumrer de så i deres "Hule" hos Hr. Thaning.

Teknisk Skole ca. 1910
vel ca. 1910, postkort, udsnit

Løsningen blev at udstillingskommitteen selv købte løverne af Thaning og forærede dem til Teknisk Skole. Ved en ceremoni 30/10 1908 overdrog glarmester Pedersen dem til overlærer Johannes Beldring, og de kom til at bevogte indgangen som del af den lille forhave. Men den forsvandt ved en udvidelse af Jernbanegade ca. 1950, løverne blev jaget væk, gemte sig en årrække i Næstved Museums have og vogtede så indgangen til museets afdeling i Boderne:

Reistrup-løve
20/5 2007 kl. 8.38, © pelo

Men løver tåler det danske klima dårligt. De smuldrede med årene så at de har måttet rykke indendørs på Holmegaard Værk.

flere

1909 fik Thaning og Reistrup en ordre på 9 løver til landsudstillingen i Århus samme år. Siden har dyrene kunnet ses rundt om i Næstved og omegn. En lå endnu 2006 i Hotel Kirstines gård, hvidmalet, vel for at forlænge holdbarheden. Et par fik tjans som dørvogtere ved et diskotek i Karrebæksminde. En gemte sig i et buskads ved Stenskovvej, Fensmark. Reistrup forårede et par til sin nabo, jernstøber Paulsen der stillede dem foran sit forhus, og lod et andet par vogte sin egen dør. Sidstnævnte er der vist endnu, de eneste der har overlevet udendørs:

maleri 1925
K. Hansen Reistrup 1925, privateje

Litt.:
Palle Birk Hansen: Reistrup og løverne, Liv og Levn, 11 - 1997
Peder Rasmussen: Reistrup, 2006, s. 221ff