Ramsherred 9
1879 |
|
Skomagerrækken 6
1879 |
|
Købmagergade 12
1883 |
|
Brogade 7
1883 |
|
Torvestræde 7
1883-84 |
|
Hjultorv 3
1884 |
|
Vordingborgv. 17
1884 |
|
Østergade 17
1886 |
|
Østergade 19
1886 |
|
Kattebjerg 3
1887 |
|
Ramsherred 8
1887-88 |
|
Ringstedgade 60
1888 |
|
Farimagsvej 17-21
1888-89 |
|
Ndr. Farimagsvej 2
1892-93 |
|
2 stiftelser
1893, 1894 |
|
Kompagnistræde 10
1893 |
|
Ramsherred 15
1893 |
|
Ramsherred 21
1894 |
|
Ramsherred 13
1898 |
|
Brandtsgade 22
1899 |
|
Grønnegade 5
1900 |
|
Krumport 5
1900 |
|
Kattebjerg 7
1901 |
|
Havrevænget 9-11
1903 |
|
Møllegade 8-12
1906, 1912 |
|
Vordingborgv. 3
1910 |
|
Kindhestegade 5
1910 |
|
Kompagnistræde 6
1911 |
|
Ringstedgade 19
1912 |
|
Farimagsvej 13
1913 |
|
Farvergade 7
1915 ? |
|
Vinhusgade 7
1917 |
|
Skomagerrækken 8
1924 |
Somme byggede videre omtrent som i klassicismen. Somme byggede enkle huse, mest længer i 2½ etager, måske bare med et enkelt pyntebånd. Ikke enhver murprofil er kun pynt, den kan også tjene til afledning af vand fra facade. Mere håndværk end pynt. En god bekendt har kaldt det præfunktionalisme. Vi ser et par sammenhængende husrækker af den type:
Det gælder både arkitekter: Frederik B. Wilsbech*, G.E. Andersen* og L. Beldring* hvoraf de 2 første ellers ikke holdt sig tilbage ved andre byggerier. Og bygmestre: murermestre Morten Hansen*, Jens Christensen* og Karl Christensen samt tømrermester Carl Jensen* der også byggede flamboyant.
Ved periodens slutning bryder en dæmpet nybarok igennem, beslægtet med nyklassicisme, Næstved har mindst 4 fine eksempler, 3 af Johs. Tidemand-Dal* 1912-20:
og 1 af kgl. bygningsinsp. Martin Borch 1919-20